
Podstrona kontakt na stronie internetowej
31 marca 2022 | 2 min czytania
Podstrona kontakt to niemal jedna z najważniejszych stron jeżeli chodzi o strony internetowe. Trochę niedoceniana, ale bezapelacyjnie to ona robi dla nas największą robotę, ponieważ zawierają się tam najważniejsze informacje, czyli dotyczące tego, jak Klient ma się z nami skontaktować, ewentualnie gdzie nas znaleźć.
Często zbierając materiały traktujemy ją trochę lekceważąco, ponieważ to wszystko jest „wiadome” i „jak sobie wpisze w Google to mu się wyświetli„. No, ale skoro Klient jest na naszej stronie internetowej i wszedł już w tę zakładkę kontakt, to widocznie przeszło mu przez myśl, żeby się z nami skontaktować.
Nie możemy mu tego zabronić, a co ważniejsze – powinniśmy mu to ułatwić, z tego względu, że jest to nasz pieniądz.
Co musi zawierać strona kontakt
Zakładka kontakt na stronie internetowej powinna zawierać przede wszystkim numer telefonu oraz email. Numery telefonów nie muszą być oczywiście do wszystkich pracowników w firmie, byłoby to przesadą. To samo dotyczy również adresów email. Ważne, żeby było do tej „pierwszej linii„, czyli na przykład sekretariat, dział sprzedaży, czy bezpośrednio handlowcy.
Formularz kontaktowy
Strony internetowe w zakładce kontakt posiadają zazwyczaj formularz kontaktowy. Jest to dobra praktyka, ponieważ często potencjalnemu Klientowi nie chce się pisać bezpośrednio emaila i wolałby skorzystać z takiego formularza. Przemyśl, jakie uniwersalne pola mógłby zawierać formularz na stronie internetowej Twojej firmy i postaraj się go wdrożyć.
Pamiętaj także o ochronie przeciwko spamowi. To ważna sprawa, ponieważ z czasem Twoją skrzynkę zasypią spamerskie maile od nieistniejących użytkowników Internetu.
Wtyczka do WordPressa
Jeżeli masz stronę na WordPressie Twoja kwestia formularza kontaktowego jest jeszcze prostsza. Istnieje bardzo duża ilość wtyczek, która większość pracy wykonuje za Ciebie. Ja jestem zwolennikiem wtyczki Contact Form 7 i jest to najpopularniejsza wtyczka na rynku wordpressowym. Można ją pobrać tutaj:
Jest bardzo elastyczna, ma swoje podstawowe zabezpieczenia, a dodatkowo można z nią zintegrować najbardziej popularne i najskuteczniejsze zabezpieczenie antyspamerskie Google reCAPTCHA.
Mając już formularz kontaktowy na swoich stronach internetowych pamiętaj, żeby co jakiś czas testować, czy działa prawidłowo i czy dostarczane wiadomości są w wyświetlane w stanie jakim powinny być wyświetlane, w szczególności po wykonanych aktualizacjach.
Mapy na stronie kontaktowej
Bardzo modnym trendem są mapy na podstronie kontaktowej. Jeżeli masz filie na świecie lub w danym Państwie i chcesz profesjonalną mapę numerem jeden jest Google Maps. Jednakże, ich API po danej liczbie wyświetleń jest płatne, a często z wdrożeniem jest problem.
Alternatywą do Google Maps jest Bing. API jest darmowe niezależnie od ilości wyświetleń, można wybrać różnego rodzaju schematy map – nawet 3D!
Jeżeli masz jedną centralną siedzibę firmy, wystarczy udostępnienie tzw. embeda na stronie internetowej. Wystarczy odnaleźć swoją firmę w mapach Google i postępowanie według tych wskazówek:
- Kliknij udostępnij pod nazwą firmy
- Pojawi się popup; Wybierz Umieszczanie mapy
- Kopiuj HTML

Jeżeli wsystko zrobisz dobrze, mapa prowadząca do Twojej firmy powinna się pojawić ta, gdzie ją wkleiłeś. W kodzie HTML, który wkleiłeś możesz jeszcze manipulować niektórymi atrybutami jak szerokość, czy wysokość. Sprawdź je oraz przetestuj pod kątem RWD. Poniżej wklejona mapa „na żywo”.